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 AQUARELA E MATERIAIS

WATERCOLOR AND  MATERIALS 

Turner: Trees in a Strong Breeze with Blustery Clouds (24,3 x 30,2 cm) 1823–6 

Hare (25,1 x 22,6 cm)  1502 - Albrecht Durer

Os Cuidados Com Pinturas De Boa Qualidade

 

Conservação e preservação, senão essas aquarelas já estariam destruídas:

Pinturas (óleo/acrílico/aquarela)

 Pinturas de qualquer tipo não devem ficar expostas à luz direta ou em ambientes com muita luz ultravioleta. As pinturas a óleo e acrílico têm cores mais resistentes que aquarelas, que são trabalhos em papel e devem ter um cuidado maior;

 Nenhum tipo de quadro deve ser colocado em paredes com encanamentos ou lareiras. Também, jamais paredes internas (externas, Deus me livre!) que contorne o perímetro da casa;

 

Os quadros devem ser fixados com cerca de 3mm afastados da parede para que o ar circule (usar pastilhas de silicone nos cantos do verso da obra);

 Nunca aplicar produtos de limpeza nas pinturas e nem nas molduras. Se houver excesso de poeira sobre uma pintura mais texturizada, passe uma trincha ou pincel de pelos de cabra. Neste caso, a limpeza só é indicada quando a pintura não está se desfazendo em flocos;

 A cada quatro meses, remover os quadros para limpeza do verso com uma trincha de pelos de cabra e verificar uma possível instalação de ovos de insetos;

 Nunca borrifar produtos de limpeza sobre os vidros dos quadros, pois o líquido pode penetrar nos vãos e ser absorvido pelo papel.

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Trees in a Strong Breeze with Blustery C

Turner: Trees in a Strong Breeze with Blustery Clouds (24,3 x 30,2 cm) 1823–6 

Hare (25,1 x 22,6 cm)  1502 - Albrecht Durer

Caring for Good Quality Paints

Conservation and preservation, otherwise these watercolors would already be destroyed:

Paintings (oil / acrylic / watercolor)

 Paints of any kind should not be exposed to direct light or in ultraviolet light environments. Oil and acrylic paints have tougher colors than watercolors, which are paper works and should take greater care;

 No frame type should be placed on walls with pipes or fireplaces. Also, never internal walls (outside, God forbid!) That surrounds the perimeter of the house;

 

The frames must be fixed with about 3mm away from the wall for air to circulate (use silicone inserts in the corners of the work);

 Never apply cleaning agents to paints or frames. If there is excess dust on a more textured paint, pass a brush or goat hair brush. In this case, the cleaning is only indicated when the paint is not undoing in flakes;

 Every four months, remove the frames for cleaning the back with a brush of goat hair and check a possible installation of insect eggs;

 Never sprinkle cleaners on the frame glass as the liquid can penetrate the spans and be absorbed by the paper.

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Trees in a Strong Breeze with Blustery C

Aquarela ( TATE )

 

"Refere-se tanto ao meio como a obras de arte feitas com o uso de aquarela - uma tinta solúvel em água com propriedades transparentes.

A tinta da aguarela consiste em partículas finas de pigmento suspensas em um aglutinante solúvel em água (substância adesiva). Geralmente é usado em papel. Como a aquarela é semitransparente, o branco do papel dá uma luminosidade natural às lavagens da cor. As áreas brancas da imagem geralmente são deixadas sem pintura para expor o papel. As aquarelas são vendidas como pastilha de tinta seca ou como líquido em tubos, aos quais é adicionada água. A tinta pode ser aplicada em várias técnicas, como wet-on-wet e wet-on-dry, para obter diferentes efeitos.

O aglutinante normalmente usado para aquarela consiste em goma, glicose, glicerina e agentes umectantes."

 

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 Essa técnica consiste na utilização de papéis, assim como papiros, couro, telas, etc. A aquarela é, também, um meio conhecido por sua transparência e fluidez. Existem três tipos de tinta aquarela - tubo, pastilha e líquido. A seguir, algumas das características comuns a todas as aquarelas.

Qualidade 

Como todas as pinturas, as aquarelas são classificadas em qualidade de estudante e profissional. O grau profissional tem uma maior concentração de pigmentos e melhores classificações de permanência. As tintas de grau de estudante usam mais cargas e podem usar pigmentos mais baratos, tornando-os mais acessíveis, mas não tão satisfatórios em termos de cor, intensidade e permanência.

Resistência à Luz e Permanência

Resistência  à luz , ou permanência, refere-se a se o pigmento pode suportar a exposição à luz e umidade, sem desbotamento ou alteração de cor. Este é classificado como excelente (I) para fugitivo (V), sob o sistema de classificação da Sociedade Americana de Testes e Materiais (ASTM) e é indicado na etiqueta do tubo, ou pastilha, de tinta. Fugitivo, uma classificação de V, indica que a cor vai descorar muito rapidamente. Aqui estão as instruções para realizar seu próprio teste de resistência à luz. É aconselhável usar apenas os pigmentos com uma classificação de I ou II, a fim de evitar qualquer desbotamento ou descoloração.

Transparência / Opacidade

A tinta da aquarela é identificada como transparente , semitransparente, semi-opaca ou opaca. As aquarelas semitransparentes e semi-opacas também podem ser chamadas translúcidas. Aquarelas transparentes significam que a luz é capaz de brilhar através da tinta sobre a superfície branca e refletir de volta ao olho, criando cores que parecem brilhar. É o branco do papel brilhando através da tinta transparente que dá à aquarela sua luminosidade. A cor opaca bloqueia a luz, impedindo que ela seja refletida no papel, resultando em cores de aparência um pouco mais maçantes.

Tintas e Pincéis

 

Pintura de aquarela vem em três formas diferentes:  líquido, tubo e pastilha . Você pode começar com qualquer tipo, mas  conjuntos de tintas pan  são compactos, portáteis e oferecem uma variedade de cores. Todas as tintas que você precisa são embaladas em um conjunto, então você não terá que comprar sua cor de tinta por cor.

Pincéis de aquarela normalmente têm pêlos macios e longos feitos especificamente para trabalhar com um meio aquoso. Pincéis de fibras naturais - como zibelina ou esquilo - são melhores, mas são escassas e caras. Pincéis sintéticas macias de alta qualidade estão disponíveis e são muito menos dispendiosas.

Papéis para Aquarela   

 

 

Marcas:   Arches, Saunders Waterford, Fabriano,Hahnemühle, Daler Langton,  Bockinford, Rembrandt, Shoellers aquarell, e etc...

As principais características da aquarela são a luminosidade e a transparência, um papel para esta técnica deve poder absorver uma grande quantidade de água sem ondular ou alterar as cores.

Os papéis para aquarela possuem algumas características importantes que devem ser observados e o efeito e objetivo que o artista quer atingir na sua obra.

pH do Papel

O papel para aquarela deve ser neutro e sem ácidos.

A acidez é o maior comprometimento do papel, os papéis de aquarela são fabricados com componentes que garantem sua neutralidade com componentes que garantem sua neutralidade. A medida de Ph (Potencial de Hidrogênio) deve sempre estar na faixa de 7.

Gramatura

A Gramatura do Papel é basicamente o peso do papel por metro quadrado (g/m²).

Textura

O papel para aquarela pode se encontrar em vários tipos de textura, sua escolha se dá pelo gosto e objetivo do artista.

Rough Grain - Torchon - Textura Rugosa: O Papel possui uma textura rugosa, com grãos maiores, que permite um efeito parecido com o papel fabricado manualmente. Este tipo de textura permite conseguir efeitos incríveis de volume em trabalhos.

Cold Pressed - Grain Fin - Textura Fina: Textura levemente marcada, ideal para traços finos e precisos. Reflete perfeitamente a luz e permite conservar as qualidades de transparência da aquarela.

Hot Pressed - Grain Satiné - Satinada: Papel com maciez, quase liso, permitindo realizar trabalhos com detalhes precisos.

Água

Água bidestislada.

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Textura Rugosa

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Textura Fina

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Textura Satinada

Watercolour ( TATE )

 

"Refers both to the medium and works of art made using the medium of watercolour – a water soluble paint with transparent properties.

 

Watercolour paint consists of fine pigment particles suspended in a water-soluble binder (adhesive substance). It is usually used on paper. As watercolour is semi-transparent, the white of the paper gives a natural luminosity to the washes of colour. White areas of the image often are merely left unpainted to expose the paper. Watercolours are sold as cakes of dry paint or as liquid in tubes, to which water is added. The paint can be applied in various techniques such as wet-on-wet and wet-on-dry to obtain different effects.

The binder usually used for watercolour consists of gum, glucose, glycerine and wetting agents."

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 This technique is used in the use of papers, leather covers, covers, etc. Watercolor is also a little known for its transparency and fluidity. The three types of watercolor paint - tube, tablet and liquid. Here are some of the statistics common to all watercolors.

Quality

 

Like all paintings, watercolors are classified as both student and professional. The professional grade has a higher igment concentration and better permanence ratings. Student grade inks use more fillers and can use cheaper pigments, making them more affordable but not as satisfying in terms of color, intensity and permanence.

 

Resistance to Light and Permanence

 

Resistance to light, or permanence, refers to whether the pigment can withstand exposure to light and moisture, without fading or color change. This is classified as excellent (I) for fugitive (V), under the classification system of the American Society of Testing and Materials (ASTM) and is indicated on the tube label, or tablet, of ink. Fugitive, a V rating, indicates that the color will bleach very quickly. Here are the instructions for conducting your own light-resistance test. It is advisable to use only pigments rated I or II in order to avoid any fading or discoloration.

Transparency / Opacity 

 

The watercolor paint is identified as transparent, semitransparent, semi-opaque or opaque. Semi-transparent and semi-opaque watercolors can also be called translucent. Transparent watercolors mean that light is able to glow through the paint on the white surface and reflect back to the eye, creating colors that appear to glow. It is the white of the paper shining through the transparent ink that gives the watercolor its luminosity. The opaque color blocks the light, preventing it from being reflected on the paper, resulting in somewhat duller-looking colors.

Paints and Brushes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Watercolor painting comes in three different forms: liquid, tube and tablet. You can start with any type but sets of pan paints are compact, portable and offer a variety of colors. All the inks you need are packed in one set, so you will not have to buy your paint color by color.

 

 

 

Watercolor brushes usually have soft, long hairs specifically made to work with an aqueous medium. Natural fiber brushes - such as sable or squirrel - are best, but they are scarce and expensive. High quality soft synthetic brushes are available and are much less costly.

Watercolor papers

 

 

 

Brands: Arches, Saunders Waterford,

Fabriano,Hahnemühle Daler Langton, Bockinford, Rembrandt, Aquarell Shoellers, and etc ...

 

The main characteristics of watercolor are brightness and transparency, a paper for this technique must be able to absorb a large amount of water without waving or changing colors.The papers for watercolor have some important characteristics that must be observed and the effect and objective that the artist wants to achieve in his work.

Paper pH

 

 Watercolor paper should be neutral and acid-free. 

Acidity is the biggest compromise of paper, watercolor papers are made with components that guarantee their neutrality with components that guarantee their neutrality. The Ph (Hydrogen Potential) measurement should always be in the range of 7.

Grammage 

 

The Paper Weight is basically the paper weight per square meter (g / m²).

Texture  

 

Watercolor paper can be found in various types of texture, your choice is for the artist's taste and purpose.

Rough Grain - Torchon - Rugged Texture: Paper has a rough texture with larger grains, which allows a similar effect to the paper made by hand. This type of texture allows you to achieve incredible volume effects in jobs. 

 

 Cold Pressed - Grain Fin - Fine Texture: Lightly textured, ideal for fine and precise lines. Reflects perfectly the light and allows to preserve the qualities of transparency of the watercolor. 

 

Hot Pressed - Grain Satiné - Satin: Paper with softness, almost smooth, allowing to perform works with precise details.

 

 Water

 

Water bidestislada.

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Texture Rough

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Texture Cold Press

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Texture Hot Press

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